Thursday, May 20, 2010

PRODUK JUALAN LANGSUNG

Saya ingin berkongsi tentang pengalaman saya memberi produk dari syarikat jualan langsung.  Apa yang berlaku kepada saya membuat rasa serik nak membeli produk sebegini lagi.

Dua minggu lepas saya didatangi pengedar syarikat jualan langsung untuk membeli produk kesihatan.  Kira macam produk yang dapat membantu menjaga kesihatan badan keseluruhan.  Saya membelinya kerana di rekomen oleh kawan.  Tetapi ternyata produk tidak sesuai dengan saya.

Mengikut janji, produk itu boleh dipulangkan dan wang akan dikembalikan jika tidak berpuas hati.  tetapi apabila saya memulangkan produk itu selepas dua kali percubaan, pengedar tidak mahu terima dan tidak mahu memulangkan wang saya seperti yang dijanjikan tu.

Oleh kerana geram saya merujuk dengan seorang yang berpengaruh jugalah.  Kawan saya memberi amaran kepada pengedar berkenaan.  Selepas baru produk itu diambil dan wang saya dikembalikan.

Sebenarnya Akta Jualan Langsung memberi perlindungan kepada pengguna.  Tetapi masaalahnya kebanyakan pengguna tidak tahu mengenai perlindungan yang ada.  Penguatkuasaan juga tidak banyak membantu ke arah memberi kesedaran kepada pengguna.

Pertamanya, apabila ejen jualan langsung berlesen mendekati orang ramai untuk menjual produk, mereka perlu menunjukkan kad kuasa.  Kad berkenaan mesti tertera maklumat syarikat, diri dan nombor lesen, masa jualan pula hanya jam 9 pagi hingga 6 petang pada hari bekerja kecuali sudah membuat temu janji pada waktu lain.

Keduanya, agen jualan juga tidak boleh memungut wang ketika itu dan hanya boleh mengambil tempahan selain pembeli diberi 10 hari ‘bertenang’ sama ada mahu membeli produk itu atau membatalkan pembelian.  Jika produk berkenaan mempunyai warenti sampingan, semua itu harus dilaksanakan.

2 comments:

ROHA said...

Salam Asan.
Mmng kebanyakan barang jualan langsung ni tak bagus pun! Mahal pulak! Propa je lebih!

Anonymous said...

Aslmkm.
Kekadang macam dipaksa beli kerana kawan! :(